3 menetelmää joita ilman olisin ollut pulassa vanhempana

9.4.2018
  • Heippa!

    Olen erittäin menetelmäkeskeinen työssäni puheterapeuttina. Kun olen saanut käyttööni hyviä, tutkitusti toimivia menetelmiä, olen niitä yhdistelemällä saanut vaikeimpiakin asiakkaitani kuntoutumaan.

    Saman olen havainnut vanhemmuuden polullani. Olen sitoutunut tiettyjen menetelmien käyttöön, jotka ovat helpottaneet ja yksinkertaistaneet sitä, mitä teen kun joudun kasvatuspulman eteen.

    Tärkeää ei ole ollut toki vain tekniikka, vaan sen soveltaminen. Tekniikoita käytetään eri tavalla 2-vuotiaan kanssa, koska hän oppii asioita eri tavalla kuin kouluikäinen.

    Tänään kerron sinulle näistä kolmesta menetelmästä. Nämä kaikki kolme opetan sinulle syvällisesti Vanhemmuuden talon -verkkokurssilla.

    1) Kannustava kehu.

    Kannustava kehu on pieni lause, joka on tutkittuun tietoon perustuva kehu, joka muuttaa lapsen toimintaa. Kannustava kehu on aina prosessikehu: siinä kerrotaan lapselle tarkasti mitä hän teki oikein, jotta hän ansaitsi kehun. Tähän prosessikehuun lisätään vielä henkilöön kohdistuva kehu, eli määritelmä millainen lapsi oli, kun hän toimi oikein. Esimerkiksi hyvä ystävä, siisti, kiltti, ystävällinen. Tämä lauseen loppuosa vahvistaa lapsen minäkäsitystä esimerkiksi ystävällisenä, kilttinä tai vaikka rohkeana ihmisenä.

    Kannustava kehu ohjaa minua myös positiiviseen ajatteluun. Suuntaan ajatukseni pois negatiivisesta kehästä (sä et koskaan siivoa, sä aina kiukuttelet..) huomaamaan lapsen hyvät puolet.

  • 2) Läpikäyntitekniikka &  Seuraamukset

    Läpikäyntitekniikkaa käytän aina kun huomaan, että lapselle on tullut joku aivan älytön käyttäytymismalli. Esimerkiksi, että hän riekkuu aina illalla eikä mene nukkumaan. Tai että hän jättää vaatteet keskelle lattiaa. Läpikäyntitekniikassa käymme läpi lapsen kanssa mitä missäkin tilanteessa pitää tehdä. Saatamme sanoittaa sen tai piirtää tapahtumasarjan. Näin lapselle syntyy sisäinen skeema tilanteesta ja auttaa häntä toimimaan oikein.

    Seuraamuksia tulee lapsille silloin kun he eivät kuuntele tai tottele. Jotain (pientä) jää saamatta. En koskaan uhkaile turhilla asioilla (esim. et saa lähteä lomalle kanssamme jos et tottele, kun tiedän että en kuitenkaan voi pitää tätä uhkausta). Teen lapselle täysin selväksi, että minä päätän meillä asioista ja väärästä toiminnasta tulee seuraamuksia.

    3) Kuunteleva keskustelu

    Viimeinen näistä tekniikoista on ollut itselleni vaikeaa. On helppo ryhtyä inttämis-sotaan uhmaikäisen kanssa sen sijaan, että todella jäisi empaattisesti kuuntelemaan mitä lapsella on sanottavaa. Olen huomannut, että tätä tekniikkaa käyttäessäni en enää hermostu vaikka lapsi inttää, raivoaa ja huutaa minulle. Minulla on työkalu jolla kohtaan lapsen jankuttamisen.

    Tämän saman huomasi Vanhemmuuden talon verkkokurssin käynyt eräs äiti, lue hänen tarinansa tästä:

    https://www.youtube.com/watch?v=-jA10onui_U

    Yleensä vaikeatkin asiat voidaan puristaa aika yksinkertaiseen, jos tietää mitä on tekemässä. Nämä 3 tekniikkaa riittävät minulle mainiosti.

    Mutta mitä niiden käytössä täytyy oivaltaa on se, että 2-vuotiaan kanssa käytän niitä eri tavalla, kuin 12 vuotiaan kanssa. Sillä lapsen ymmärtämisen taso (puheen ja käsitteiden ymmärtäminen) sekä kehitystaso on eri.

    Vanhemmuuden talon verkkokurssilla näytän, miten sovellat näitä tekniikkoja eri ikäisiin lapsiin, ja erilaisiin tilanteisiin.

    🙂 Katja

    Liity Katjan sähköpostilistalle ja saa sähköpostiisi ilmainen ekirja “Mistä on tasapainoiset lapset tehty? Ymmärrä lapsen kasvua, tue lapsen itsetuntoa”
5 suurinta estettä vanhemmuuden polullaParhaimmat vinkit ruuhkavuosista selviytymiseen ja lapsiarkeen TOP 3
Show Buttons
Hide Buttons
Ei tuotteita