Askel askeleelta ohje: Miten pysyt rauhallisena etkä ratkea raivoamaan lapsille

1.9.2016
  • Tämä kirjoitus on kirjoitettu yhteistyössä joogaopettaja Katja Burakoffin kanssa.

    Sisällä on myrsky. Se huutaa ja raivoaa. Yritän pitää sen kurissa, ärsytys nousee ja nousee. Lopulta pimahdan ja tulee se tuttu tunne: “IHAN SAMA”. Rupean kiroilemaan lapsille, puhun ihan ääliömäiseen sävyyn. En vaan enää yksinkertaisesti välitä.

    Tilanne rauhoittuu. Kohta häpeän syvästi omaa käyttäytymistäni. Miten taas jouduin tähän?

    Tämän vuoden aikana näitä tapahtumia on ollut enää vain alle viisi. Koko vuonna.

    Miten tähän on päästy?

    Uskon syvästi että tämä on toimintamalli. Se on toimintamalli joka on syntynyt jotenkin pikkuhiljaa. Koska muutakaan mallia minulla ei ole ollut. Tai en ole osannut sitä valita.

    Tämän vuoden alusta olen lähtenyt katkaisemaan tätä mallia.  Ja tässä kirjoituksessani opetan sinulle askel askeleelta miten voit tehdä saman. Ja viimeisenä kerron kaikista tärkeimmän vinkkini.

    Askel 1: Usko että voit pysyä rauhallisena

    Usko siihen, että pystyt pysymään rauhallisena. Tee päätös ja toimi sen mukaisesti.

    Askel 2: Mieti etukäteen mitä voi tehdä sen sijaan että huudat

    Mieti silloin kun sinulla on rauhallinen olotila mitä kaikkea voisit tehdä sen sijaan että ryhdyt raivoamaan. Mennä pesemään kasvot, poistua tilanteesta hetkeksi, hengittää syvään, laskea kymmeneen, ryhtyä laulamaan, hyppiä tasajalkaa, kävellä pari kierrosta ympyrää. Kirjoita nämä ylös vaikka kännykkään jossa ne kulkevat mukana.

    Askel 3: Tunnista tunne välinpitämättömyydestä

    Tunnista kun tunnet että raivo nousee ja välinpitämättömyys lähtee saavuttamaan sinua. Raisa Cacciatore puhuu liikennevaloista. Tämä on keltainen kohta. Nyt voit vielä pysäyttää.

    Jos et saa pysähdyttyä, älä moiti itseäsi. Tällä kertaa kuitenkin jo tunnistit, että välinpitämättömyys valtaa mielesi.

    Askel 4: Katkaise tilanne

    Katkaise tilanne. Älä väitä lapselle vastaan, anna huutaa. Katso puhelintasi ja toimintaohjeitasi. Mikä sopii tähän tilanteeseen.

    Askel 5: Valitse uusi toimintatapa

    Toimi niinkuin olet itseäsi ohjeistanut. Mene vessaan pesemään kasvot. Ryhdy laulamaan.

    Askel 6: Juhli onnistumista

    Juhli sitä, että toimit uudella tavalla. Kerää itsellesi vaikka tähtiä kun olet pystynyt olemaan huutamatta. Tee voitontanssi. Huuda jee. Laita itsellesi kolikko talteen. Kun on kymppi kasassa käy ostamassa itsellesi herkku ja naistenlehti. Palkitse itsesi. Aivosi ymmärtävät näin, että tämä on uusi parempi tapa toimia ja se lähtee vahvistumaan.

    Ja tärkein askel 7: Ryhdy opettelemaan kasvatustekniikoita joiden avulla tarve huutamiseen vähenee

    Nämä askeleet ovat tärkeitä minulle silloin kun tilanne on ns. päällä. Mutta miksi todellisuudessa olen pysynyt paljon rauhallisempana kuin koskaan ennen? Siksi, että lapseni nykyään kuuntelevat minua. Siksi haluan jakaa sinulle sen neuvon joka on tärkein tekijä rauhallisuuteni takana: opettele kasvatustekniikoita, joiden avulla tarve huutamiseen vähenee.

    Aloita mammakaverin portaista.

    Seuraava video sisältöä muutaman yksinkertaisen ohjeen. Kuuntele ja katso tarkkaan. Lapsilla on meille tärkeää asiaa.

    Ps. Jos haluat saada lisää neuvoja myös siihen, miten uhman keskellä pysytään rauhallisena, tilaa viikkokirjeeni tästä

     

  • Sinua voisi kiinnostaa myös...

Leave a reply
Lyökö lapsi herkästi? Näin saat sen loppumaanLapsi ei tottele, mitä oikeasti voi tehdä?

Leave Your Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Show Buttons
Hide Buttons
Ei tuotteita