7 keinoa nukkua enemmän vaikka vauva valvottaa ja esikoinen vaatii seuraa

14.6.2016
  • Jos vauva valvottaa yöt ja energinen esikoinen vaatii seuraa on unenpuute todellista. Unenpuute aiheuttaa pinnan kiristymistä ja asioiden unohtelua. Lapsille tulee huudettua pienestä ja riita puolison kanssa syttyy helposti.

    Mutta ei hätää, olen kasannut sinulle seitsemän neuvoa miten saat enemmän unta, vaikka sinulla olisi kotona sekä vauva että energinen esikoinen. Oletko valmis?

     1. PUMPPAA JA LAITA JOKU MUU HOITAMAAN YÖ

    Pumppaa maitoa pulloon ja anna jonkun muun hoitaa ainakin yksi yösyöttö. Kaikkia yöimetyksiä ei voi eikä pystykään jättämään pois, koska rinnat voivat olla aika räjähdyspisteessä aamulla jos imetät ja oletkin imettämättä koko yön.

    Varsinkin alussa yöimetys nostattavat maitoa parhaalla tavalla, joten koko yötä ei ilman pysty olemaan. Mutta parikin kokonaista unisykliä (aikuisella n. 1.5h) palauttaa voimiasi, eivätkä missään nimessä pilaa imetystä.

    Paras tapa muuten herua pumpulle on se, että imettää toisella rinnalla ja pumppaa toisesta yhtäaikaa 😉

     2. HANKI RIIPPUMATTO

    Tämä oli meidän perheen pelastus. Parisänkymme yläpuolelle viritettiin riippumatto jossa vauva nukkui.

    Makasimme itse sängyllä ja kiikutimme vuorotellen vauvaa. Itse sai otettua aina parin minuutin mikrounet kun vauva oli hiljaa riippumaton keinuessa.

    Insinööri-isä virittelee tietysti jonkun automaattisen koneen jonka avulla riippumatto keinuu itsekseen.

     3. MENE AIKAISIN NUKKUMAAN

    Helpommin sanottu, kun tehty. Ne ajat, kun illalla sai katsoa hetken rauhassa telkkaria kun esikoinen nukahti on nyt ohi. Karu totuus: jaksat paremmin huomenna jos menet tänään nukkumaan aikaisemmin.

    Laita Netflixin tilaus katkolle. Säästät rahaa eikä ole houkutusta tuijottaa päämäärättömästi Game of Thronesin jaksoja. Säästyneellä rahalla ostat itsellesi jotain ihan mahtavaa kun vauvakin ryhtyy nukkumaan yönsä (edes jotenkuten) läpi.

    4.  PYYDÄ VIEMÄÄN LAPSET POIS

    Nukut paremmin kun lapset eivät ole vierellä ja huolehdit heidän tarpeistaan. Ruoki vauva, laita hänet rattaisiin, ja esikoiselle ulkovaatteet (vaippa tai pissatus muista!).

    Sen jälkeen hoitaja ulos ovesta ja takaisin saa tulla vasta 1,5h tunnin päästä. Mene HETI nukkumaan. Unohda kaikki muu.

     5. TARKISTA ETTÄ LAPSELLA EI OLE SAIRAUKSIA

    Jos oikeasti vauva valvottaa ja on todella itkuinen, on syytä selvittää eihän vauvalla ole mitään hätänä. Esikoisellamme löytyi maitoallergia 4kk iässä. Siihen mennessä oltiin siis vain kanneltu itkevää vauvaa.

    Vasta kuopuksen kohdalla tajusin, että joo…. terveet vauvat nukkuvat pitempiä pätkiä heti syntymästä saakka. Jos sinua ei oteta todesta, käy allergioihin erikoistuneen lastenlääkärin vastaanotolla.

     6. UNOHDA SIIVOAMINEN

    Siivoaminen… se on tärkeää. Ja joidenkin mielenrauha järkkyy, jos koti ei ole tip top. Nyt on aika harjoitella sitä, että teet ajankäytöllisen päätöksen: nukun tai siivoan. Kumpi auttaa sinua enemmän?

    Jos se on uni, unohda tiskivuoret. Osta vaikka kertakäyttöastioita. Olet tehokas ja organisoitunut äiti kun olet tehnyt ajankäytöllisesti tärkeän päätöksen!

    7.  KÄYTÄ TELKKARIA TAI TABLETTIA

    Jos esikoinen/esikoiset ovat telkkarin perään tee itsesi kanssa myönnytys. Opeta lapset laittamaan itse telkkari päälle. Laita heille juomista ja syömistä vierelle ja sano heille, että pysyvät viihdekoneen ääressä hetkisen, nyt äidin on PAKKO nukkua.

    Älä tunne huonoa omaatuntoa. Kun olet saanut tirsat, jaksat viedä lapset ulos ja olla taas parempi äiti!

    Jatkuva univaje on oikeasti terveydelle vaarallista. Se aiheuttaa myös voimattomuuden tunteita, koska olet vain liian väsynyt edes ajatellaksesi ratkaisuja uhmaikäisen kanssa kädenvääntöön.

    Siksi on täysin oikeutettua, että etsit tapoja helpottaa unenpuutosta. Asioita ei tarvitse kohdata hammasta purren. Ole hellä itsellesi! Laita happinaamari ensin itsellesi, sitten vasta muille.

    Ja nyt, ota joku näistä vinkeistä käyttöön jo heti huomenna! Asiat eivät muutu, ellet itse tee niille jotain. Sinä ansaitset enemmän unta!

    Ps. Tässä on sinulle jotain kivaa: Testaa olitkohan kannustvampi vanhempi kuin luulitkaan?

  • Kiinnostaisivatko nämä?

Miksi tunne voimattomuudesta tekee hyvää vanhemmalle?Tutkimus paljastaa: Miksi uhmaikäinen on niin rasittava?
Show Buttons
Hide Buttons

Käyttämällä palvelua, hyväksyt evästeet. lisää tietoa

Evästeasetukset tulee olla hyväksyttynä käyttääksesi palvelua. Klikkaa hyväksy käyttääksesi sivustoa.

Sulje