Kun ei ole sitä toista jakamaan arkea?

17.5.2018
  • Heippa!

    Sain mielenkiintoisen kysymyksen inboxiini:

    “Hei! Useissa blogeissa ja kirjoissa puhutaan siitä, miten pärjätä terveiden lasten kanssa kun perheessä on kaksi aikuista. Itse ihmettelen, miten se on monen mielestä raskasta. Onko sinulla vinkkejä, mistä saa tietoa, miten yh-äiti pärjää erityislasten kanssa? Kiitos jo etukäteen vastauksesta.”

    Jokaiselle se oma taakka on raskain. Silloin kun toista ei ole vierellä ja lapsilla on erityistarpeita on tilanne hyvin erilainen kun jos on kaksi tavallista lasta ja kaksi aikuista. Silti haluaisin osoittaa tämän seuraavan tekstini kumpaankin tilanteeseen.

    Kyse on mielestäni kuormituksesta. Ja kuormitus luo stressiä.

    Se jolla ei ole parisuhdetta kantamaan arkea, kuormitus on jo itsessään niin suuri, että sitä ei oikein voi millään lisätä.

  • Parisuhde ja terveet lapset tilanteessa vanhempi taas voi itse aiheuttaa itselleen niin suuren kuormituksen, että hän voi kokea arjen jo liiankin raskaaksi. Lapsille hankitaan useita harrastuksia, vanhemmat luovat stressipitoista uraa. Työpaikka vaatisi paikalle 7-17. Lisäksi parisuhteessa on toki se hyvä puoli että on käsipari, mutta toisaalta se parisuhdekin tarvisi aikaa.

    Siksi on vaikea verrata – kenellä on raskainta. Jälkimmäisessä tilanteessa kuormitusta on helpompi vähentää. Mutta yksin – erityislasten kanssa – tilanne on mitä on. On vain jaksettava. Siksi nostan sinulle hattua.

    Mutta kysymys oli siis että miten jaksaa?

    Tässä kolme parasta vinkkäni:

    1) Luo jostain tukiverkosto. Uskalla kysyä apua: perheneuvolasta, kavereilta, tuttavilta, sukulaisilta. Kierrätä apua, jos et viitsi vaivata aina eri ihmisiä. Tutustu lähialueen aikuisiin, kysy voitaisiinko tehdä lapsivaihtareita. Minä hoidan tänä viikonloppuna, sinä seuraavana.

    2) Etsi vertaistukea. Etsi vierellesi ihmisiä jotka käyvät samanlaista tilannetta läpi. Jos sinulla on erityislapsia, hakeudu vertaisryhmään. Tukeudu toisiin, kerro tunteistasi ja puhu. Puhuminen helpottaa.

    3) Kulje luonnossa ja kirjoita kiitollisuuspäiväkirjaa. Tutkitusti luonnossa kulkeminen purkaa stressiä ja kuormitusta. Kiitollisuuspäiväkirja auttaa sinua keskittymään niihin hyviin asioihin mitä elämässäsi on – lasten pienetkin kehitysaskeleet, koti, ystävät… Se nostaa mielialaa..

    Jos tarvitset arjenhallintaan apua kannattaa lukea tämä kirjani.

    https://mammakaveri.fi/12-viikkoa-johdonmukaiseen-vanhemmuuteen/

    🙂 Katja
    Liity Katjan sähköpostilistalle ja saa sähköpostiisi ilmainen ekirja “Mistä on tasapainoiset lapset tehty? Ymmärrä lapsen kasvua, tue lapsen itsetuntoa”
Lukijan kysymys: Katja, oletko aina tiennyt miten lasten kanssa toimitaan oikein?5 tärkeintä lausetta, joita jokaisen vanhemman tulisi viljellä päivittäin
Show Buttons
Hide Buttons
Ei tuotteita