Mitä yksivuotiaalle nyt ei ainakaan kannata sanoa

21.8.2017
  • Tapahtui leikkipuistossa:

    N. 1 vuotias yritti töniä toista n. 1 vuotiasta lasta pois mopon kyydistä. Käsirysy oli jo käynnissä kun tönittävän mummo ja tönijän isä ryntäsivät paikalle.

    Isä: “Miksi sä noin teit? Kerro mulle miksi sä teit noin? Toi oli ihan tyhmää! Ei saa olla ilkeä toiselle”

    Mummo seisoo vakavana omansa vieressä joka jatkaa iloisesti mopoilua. 

    Isä: *Nostaa tönijän syliin* “Kuule me lähetään täältä pois jos sä et osaa käyttäytyä.”

    Ymmärsin siinä hetkessä kuinka *vähän* aikuiset, jotka eivät ole opiskelleet lapsen kehitystä ja erityisesti kielenkehitystä ymmärtävät siitä, kuinka paljon tai oikeastaan vähän 1-vuotias lapsi ymmärtää abstrakteja sanoja.

    Nimittäin tuosta isän lauseesta lapsi ei ymmärtänyt mitään.

    Hän ymmärsi toki että isä oli vihainen, koska pystyi päättelemään sen äänensävystä.

    Koska lapsen kannalta tämä lause meni näin:

    “jtöaödaknvöanönaöntaönfa öajfaöelkrakönköalj öaanföanan.”

    Ja jos ajatellaan, että lapsen pitäisi tietää nyt että miten hänen pitäisi jatkossa käyttäytyä niin tosta siansaksasta ei ihan ottanut selvää että jos haluaa mopoilla niin miten pitäisi toimia muuten kuin vetää kaveria pataan.

    Mietitäänpä näitä sanoja mitä isä käytti:

    “Miksi sä noin teit?”

    Kysymyssana, persoonapronomini, verbi… (anteeksi, äidinkieli ei koskaan ollut vahvuuteni).

    Mikä puuttui? No se substantiivi, jonka lapsi olisi voinut ehkä ymmärtää.

    “Kerro mulle?”

    Tämä yksivuotias osaa sanoa kolme sanaa: äiti, kukka ja lamppu. Tällä sanavarastolla ei voi kertoa miksi halusi Kalle-Villen mopon itselleen koska ei osaa sanoa edes sanaa mopo. Kysymys oli siis täysin irrelevantti tähän tilanteeseen.

    “Toi oli ihan tyhmää”

    Taas kasa vaikeasti hahmotettavia abstrakteja adjektiiveja.

    “Ei saa olla ilkeä toiselle”

    Tästä voi ymmärtää sanan ei. Ilkeä on adjektiivi ja toiselle on kyllä aivan älyttömän abstrakti sana.

    “Kuule me lähetään täältä pois jos sä et osaa käyttäytyä.”

    “Lähdetään pois”, voi ehkä mennä jakeluun. “Et osaa käyttäytyä” Olettamus on että lapsi ymmärtää mitä tarkoitetaan silloin kun pitäisi käyttäytyä (jota todennäköisesti isä ei ole koskaan kertonut lapselle), ja tässä on vielä kieltomuoto. Mitäs itse luulet, ymmärsikö lapsi tämän lauseen. (Oikea vastaus: ei todellakaan)

  • En syytä isää. Isä yritti mummon tuijottaessa tehdä parhaansa ojentaakseen lastaan. Isä ei myöskään ole kielenkehityksen ammattilainen joten isä nyt oletti automaattisesti että tottakai rakas pikku Jaakko on ikäisekseen erittäin kehittynyt ja sanavarasto on aikuisen miehen luokkaa.

    Mut sinä siellä joka luet tätä.

    Ei. Ei me tehdä näin. Yksivuotias lapsi ei ymmärrä tosta mitään. Se menee kohta repimään sitä Ville-Kallen (*toim. nimet vaihdettu 😉 ) mopoo uudestaan.

    Mitäs me tehdään?

    Muistathan ilmaisesta ekirjastani? Millä kaudella lapsi on? Jos et muista, meneppä virkistämään muistiasi.

    Ohjaa lapsi kädestä pitäen pois tappelemasta. Sano max 3 sanainen lause.

    “Ville-Kallen mopo” “Ei revitä Ville-Kallea, silitetään” Ja silitä Jaakon kädellä Ville-Kallea.

    Ohjaa pois tilanteesta ja tarjoa muuta mukavaa tilalle “Jaakon pallo, heitellään”.

    Kun tuosta tulee ikää plakkariin vielä n. vuosi niin voit ryhtyä käyttämään läpikäyntitekniikkaa.

    Siinä opetat miten leikkipuistossa toimitaan, jotta Jaakko tietää jo etukäteen mitä leikkipuistossa tehdään. Ts. ei vedetä kaveria lättyyn vaan rakennellaan hiekkakakkuja.

    Tästä pääset lukemaan läpikäyntitekniikasta:

    www.mammakaveri.fi/lapikayntitekniikka


    T. Katja

    Liity Katjan sähköpostilistalle ja saa sähköpostiisi ilmainen ekirja “Mistä on tasapainoiset lapset tehty? Ymmärrä lapsen kasvua, tue lapsen itsetuntoa”
Ei vaan nukuta…Tee näin kun lapsen sängyn alta löytyy mörkö
Show Buttons
Hide Buttons
Ei tuotteita